Potkua Hämebrändiin

Tutustuin Matkamessuilla kotikaupunkini Hämeenlinnan osastoon. Jälkeenpäin olen ristiriitaisin tuntein seurannut arvosteluja osastosta. Suunnittelijoiden mielestä osasto oli erittäin onnistunut, mutta mielestäni näin ei todellaan ollut. Ja miksi? Näytti lähinnä siltä, kuin joukko keskiajasta kiinnostuneita henkilöitä (ja yksi sodanaikainen naiskomentaja) olisi pakkautunut Kelan aulaan. Yleisilmeeltään sisustus oli kylmän valkoinen ja erittäin kliininen. Kaikkein silmiinpistävin asia oli erilaisilla esitteillä vuoratut pöydät, jotka toivat lähinnä mieleen työvoimatoimiston kesätyöläisten hakuviikot. Ihmiset olivat kyllä ystävällisiä ja iloisen oloisia, mutta jotenkin olisi toivonut hienojen pukujen lisäksi parempaa teeman upottamista ympäristöön ja luovuutta suunnitteluun. Olihan siellä myös pari tietokonetta ja hauska kuvakilpailu, jonka olisi voinut toteuttaa muutoin kuin vuoden 1997 ATK-luokka -teemalla. Ei näin!

Pään täytti taas niin tuttu hämäläinen kyläkateus kun lähti kiertämään muiden kaupunkien ja niemennotkojen osastoja. Ne suorastaan hehkuivat luonnetta ja persoonallista aluebrändäystä. Puuttuiko meiltä selkeä brändi vai emmekö vain osanneet tuoda sitä esille? Jopa eräällä pikkupaikkakunnan osastolla (josta en ollut ikinä kuullut) vietin pitkän aikaa tutustuen seutuun karkkilahjonnan ja silmiähivelevän yleisilmeen takia. Yksinkertaista, mutta myyvää. Markkinoinnissa tulisi toimia ikään kuin oman seudun managerina ja tehdä vähän vanhentuneesta harmaasta suojatistamme todellinen tähti!

Hämeenlinnan brändiä tulisi kehittää. Täytyisi luoda kuva elävästä ja suurikokoisesta kyläkaupungista, jossa luonto on lähellä modernia kaupunkilaisuutta. Maaseudun ja kaupungin toimiva symbioosi houkuttelisi asumaan esimerkiksi pääkaupunkiseudulla kiireessä ja stressissä työskenteleviä ihmisiä. Kehittyvä kaupunki tarvitsee jatkuvasti uusia asukkaita sekä turistien tuomaa tuloa kaupungin kassaan. Kulutuksen ja kunnallisverosaatavien on kasvettava, sillä vain se luo vakautta sekä uusia työpaikkoja. Tulevaisuuden haasteita ovatkin kasvun aiheuttamat ongelmatekijät, kuten uusien asuinalueiden kaavoitus, turvallisuuden vähentyminen ja palveluiden riittävyys tasapuolisesti kaikille. Näiden ongelmien ratkaisu vaatii työtä ja paneutumista. Mistä tämä kehitys sitten alkaa?

Erittäin tärkeää olisi, että Hämettä tuotaisiin esiin tiiviissä yhteistyössä paikallisten yritysten tukemana. Messuilla ja mediassa tulisi esittää valmis visio Hämeestä, hyödyntäen omaperäistä ja näyttävää visuaalista ilmettä. Onhan vanha paperiesitekin kätevä markkinoinnissa, mutta jos kukaan ei hae esitettä, on mokoma läpyskä mennyt ihan turhaan painokoneen läpi. Nyt tulisi kehittää uusia ideoita ja nostaa seutu uuteen kukoistukseen! Unohdetaan jo ne vanhat esitteet.
Tulevissa teksteissä visioin alueemme kehittämistä tarkemmin.

Jätä kommentti

Sinun tulee olla kirjautunut jättääksesi kommentin.

css.php